Bio, Museums, bibliography, exhibitions.

JMA. B/N perfil. png-001

ALARCÓN, Josep Maria

www.alarcon4rt.com

josepmariaalarcon@gmail.com

Va nàixer a Granada a l’any 1958.

Des de l’any 1980 fins al 1996, fou codirector i professor de dibuix i pintura a l’Escola del Cercle de Belles Arts de Lleida

Abstracció Lírica.

MUSEUS I COL·LECCIONS:

  • Museu Picasso, CAC Mijas Museum, Màlaga.
  • Museu d’Art Contemporani de Nereto. Itàlia
  • Museu Gálvez House Museum de Macharaviaya. Màlaga
  • Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya a Lleida.
  • Institut d’Estudis Ilerdencs, Lleida
  • Fundació Esclerosi Múltiple Lleida, Hospital de Dia “Miquel Martí i Pol
  • Museu de la Noguera, Balaguer
  • Centre Comarcal Lleidatà. Barcelona
  • Ajuntament de Fraga. (Osca)
  • Col·lecció Privada de la Galeria Sánchez (Granada)
  • Fons d’Art de Caja Madrid, Saragossa
  • Col·lecció Privada del Col·legi d’Enginyers Agrònoms de Lleida
  • Fundació Esclerosi Múltiple Lleida, Centre de dia Miquel Martí i Pol
  • Col·legi d’Aparelladors de Lleida.

 

BIBLIOGRAFIA:

  • Diccionari “Ràfols” de Artistes Contemporanis de Catalunya I Balears (1987)      Tomo II. Ed. M.C. Ballester ISBN 84-86719-01-1.

Obra completa: ISBN 84-398-2897-7

  • Diccionari de pintors, escultors, gravadors i dibuixants: l’art a la

Lleida del segle XX. 1ª ed. Pagès, 2003. ISBN 84-7935-998-6.

  • Pardinyes, el barri darrera l’estació. 1989 Editorial: R-RIbera

ISBN: 978-84-86999-09-4

 

  •  VIDEO – DOCUMENTAL:
  • “UN DIA QUALSEVOL” Dedicat a Josep María Alarcón, realitzat per la periodista Judith Huerta de TVE. 1er. Premi Museu “Pinela”,  Conques. (1992)

CONFERENCIES:

  • “EMPRENEDORIA“. Art i Intel·ligència Visual.   “Aula Magna” de la Universitat de Lleida (2014)
  • Cicle de Conferències i tallers Organitzats per J. C. Internacional de Lleida.
  • ”ITINERIS, del figuratiu a l’abstracte” Galeria Vila d’Art. Viladrau. (2011)

 

ÚLTIMES EXPOSICIONS:

2018:

  • MOSTRA “17/17” Sala d’expo. Castell del Remei, Penelles. Lleida. (Co
  • MOSTRA “17/17” Sala Casa de Cultura, Bellpuig. Lleida. (Col·lectiva)

2017:

  • “MOSTRA 17/17” Saló de “Les Homilies d’Organyà” de la Biblio Carles Morató.
  • “MUSEU NERETOI” Col·lectiva internacional, Itàlia.
  • 2017: Mostra 17/17 Col·lectiva. SS TT de Cultura. Generalitat de Cat.
  • Museu “Nereto” (col·lectiva). Itàlia
  • MaterArt” “manifestacioni pluricultural internacional”. Matera (Itàlia)
  • “AT FULL BLAST” Convento di Sant’Agostino. Matera (Itàlia)
  • “AT FULL BLAST” “Palazzo Marchesale” a Laterza (Itàlia).
  • NEUTRAL-ISM” Centre Cultural de  Maracena, Granada. (col·lectiva)
  • NEUTRAL-ISM” a “Fiarte” Churriana de la Vega, Granada. (col·lectiva)
  • QUANT L’ART DIU PROU” Serveis Territorials de Cultura. Generalitat de Catalunya. (Col·lectiva)

2016:

  • STREAM OF CONSCIOUSNESS” al Palazzo del Senato. Milà. Itàlia. (col·lectiva)
  • ROMEXPO” “Villaggio dei Popoli“. Stand de “Arte Italia Cultura”, Roma. Itàlia. (col·lectiva)
  • NEUTRAL-ISM” Mediolanum Museum a Padua. Italia. (col·lectiva)
  • ARS MAGNA GENERALIS” VIIè Centenari de Ramón Llull, Biblioteca Pública de Lleida. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Lleida. (individual)

2015:

  • 4arta edició dels Premis Lleidatans”, de la Jove Cambra Internacional (individual)
  • AMB ULLS DE PINTOR” Rectorat de la “UdL”. (Universitat de Lleida) (col·lectiva)
  • “EX-LIBRIS” Museu d’Art Contemporani “Gálvez House Museum”. Macharaviaya de Màlaga. (individual)
  • Elba, the Napoleon Experience“. Sala d’Art MURAT, Bari. Itàlia (col·lectiva)
  • “EX LIBRIS”-“UNIVERSIA” Centre d’Art Contemporani, CAC Mijas Museum, Màlaga. (individual)

2014:

  • EX-LIBRIS”-“UNIVERSIA” Centre d’Art Contemporani CAC Mijas Museum, Málaga. (individual)
  • ILTIRTA” Centre Comarcal Lleidatà, Barcelona. (individual)
  • “Premi” Antica Costa el 27o. Concurs Internacional de Trivero, Biella. Itàlia (col·lectiva)

2013:

  • EX – LIBRIS” – “TRIBUTE TO PICASSO“, Nova York.
  • PEDRA, ART I CULTURA” Centre d’Interpretació de la Pedra Seca, Torrebesses, Lleida (individual)
  • “TRIBUTE TO PICASSO” Galeries Crisolart, Nova York-Bcn. Barcelona. (col·lectiva)
  • “TEMPS D’HUMANISME” II, Centre de Cultura contemporània de Pardinyes. (col·lectiva)

2012:

  • Saló d’hivern de Pintura i Escultura, Organitzat per l’Associació Espanyola de Pintors i Escultors. Casa de la Cultura “Arroyo de la Miel”, Benalmàdena. (Màlaga) (col·lectiva)
  • “ROMANICUM” Sala Coma Estadella, Col·legi d’Aparelladors de Lleida. (individual)
  • Temps d’Humanisme“, Sala Municipal d’Exposicions de la Plaça Sant Joan, Lleida. (col·lectiva)
  • INTER-ART” Galeria “Vila d’Art”, Viladrau, Girona, (individual)

2011:

  • GRAPHICUM” Galeria “Vila d’Art”, Viladrau, Girona (individual).
  • “OXIDUM” Palau de Congressos de Barbastro, Osca. (col·lectiva).
  • AIGUA I FOC” Galeria d’Art Sant Vicenç, San Vicenç del Raspeig, Alacant (col·lectiva).
  • “EGO SUM LUX MUNDI” Casa de la Comtessa Torre-Isabel, Motril, Granada (col·lectiva).
  • VIè Certamen Nacional Muz-Martínez” Sant Vicenç del Raspeig, Alacant. (col·lectiva)
  • Certamen Nacional Ramón Portillo de Motril. Granada. (col·lectiva)

De l’any 2010 a l’any 1980, ha realitzat fins a un total de 107 exposicions.

 APUNTS BIOGRÀFICS

ALARCÓN, Josep Maria.

  1. Compagina els seus estudis amb la pràctica del dibuix la pintura.
  1. La Junta Rectora de l’IS Verge de les Neus de Granada l’atorga un premi de pintura
  2. /1976 Col·labora en el disseny i en la il·lustració de la revista “Forja” de Granada 1978  Es trasllada a viure a Lleida on va instal·lar el seu estudi de pintura.
  • De l’any 1980 fins al 1996, ha exercit de professor de dibuix i pintura a l’Escola del “Cercle de Belles Arts” de Lleida, on també fou codirector del mateix centre.

1981

  • Participa amb l’Ajuntament de Lleida en la il·lustració de la revista “Viure“.
  • Forma part del jurat en diversos concursos de pintura organitzats per diferents   firmes comercials.
  • Es nomenat membre del jurat del “XVIIè Concurs Nacional de Dibuix Infantil” sobre circulació viària, organitzat per la Direcció General de Trànsit (Ministeri de l’Interior, Espanya).
  • Forma part del jurat de pintura ràpida de Lleida, organitzat pel Cercle de Belles Arts.
  • Representa el “Cercle de Belles Arts” com jurat al concurs de pintura ràpida de la “Fira Nacional Agrícola de Sant Miquel” de Lleida.

1988

  • Realitza el càrtel de carnestoltes de l’any 1988 per encàrrec de la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Lleida.

1993

  • Realitza el disseny del logotip de l’Associació del Comú de Veïns de Taüll (Ascoveta).
  • 1998/2001 Membre del Jurat del Concurs de Pintura Ràpida. Alpicat, Lleida.
  • 2011 Participa a les Jornades sobre restauració i conservació de Patrimoni al “Centre de   Restauració de Béns Mobles” de la Generalitat de Catalunya.
  • 2012 Participa en el 2on Saló d’Hivern de Pintura i Escultura, organitzat per l’Associació Espanyola de Pintors i Escultors. Casa de la Cultura “Arroyo de la Miel“, Benalmádena. (Màlaga).

EXPOSICIONS 1980/1995:

1980

  • Sala d’Exposicions de “La Caixa“, Lleida (individual)
  • Sala d’Exposicions del Centre d’Iniciatives Culturals, Fraga. Osca (individual).

1981

  • Sala d’Exposicions de Banca Catalana, Lleida (individual).
  • Claustre de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, Lleida (col·lectiva).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Tàrrega, Lleida (individual).
  • Centre Social “El Cachirulo” de Saragossa (col·lectiva).

1982

  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Lleida (individual)
  • Sala d’ Exposicions de l’Ajuntament de Balaguer. Lleida (individual).
  • Galeria d’Art Queralt, Montblanc. Tarragona (individual).
  • Sala d’Exposicions del Col·legi d’Enginyers de Lleida, (individual).
  • Sala Gòtica de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, Lleida. (individual).
  • 1a. Mostra d’Art de la Fira de Sant Miquel, Lleida. (col·lectiva).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Lleida (individual).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Tàrrega. Lleida (individual).

1983

  • Sala d’ Exposicions de l’Ajuntament de Balaguer, Lleida (individual).
  • Sala d’Exposicions del Col·legi d’Enginyers de Lleida, Lleida (individual).
  • Sala Gòtica de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, Lleida (col·lectiva).
  • Sala d’Exposicions de “La Caixa“. Vielha, Lleida (individual).
  • Sala d’Exposicions del Banc de Bilbao, Osca (individual).
  • VIIè Certamen de Pintura Català-Balear BBVA, Barcelona (col·lectiva).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Lleida (col·lectiva).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana de Tàrrega, Lleida (individual).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Lleida (individual)
  • Sala d’Exposicions d’Iniciatives i Turisme, Tarragona (individual).

1984

  • Sala d’Exposicions de l’Ajuntament de Balaguer. Lleida (individual).
  • Sala d’Exposicions “Vilaltella“, Cercle de Belles Arts de Lleida (individual).
  • Galeria d’Art “Sánchez“, Granada (individual).
  • Galeria d’Art de la Caixa d’Estalvis Provincial de Tarragona (individual).
  • Sala d’Exposicions de “La Caixa“, Vielha. Lleida (individual).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Tàrrega. Lleida (individual).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Lleida (individual).
  • Galeria d’Art “Caixa Madrid“, Saragossa (individual).

1985

  • Sala d’Exposicions Banc de Bilbao, Osca (individual).
  • Galeria “Porxos” Almacelles, Lleida (individual).
  • Galeria d’Art del Banc de Bilbao, Igualada. Barcelona (individual).
  • Sala d’Art Municipal, Lloret de Mar. Girona (individual).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Tàrrega. Lleida (individual).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Lleida (individual).

1986

  • Sala d’Exposicions de la Caixa d’Estalvis Provincial, Tarragona (individual).
  • Galeria “L’Escala d’Art“, Sitges. Barcelona (individual).
  • Galeria d’ Art BBVA, Igualada. Barcelona (individual).
  • Galeria “L’Escala d’Art“, Sitges. Barcelona (col·lectiva).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana. Lleida (individual).

1987

  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Lleida (col·lectiva).
  • Galeria d’Art “Rusiñol“, Lleida (individual).
  • Galeria “L’Escala d’Art“, Sitges. Barcelona (individual).
  • Galeria d’Art BBVA, Igualada. Barcelona (individual).
  • Galeria “L’Escala d’Art“, Sitges. Barcelona (col·lectiva).
  • Galeria d’Art “Rusiñol“, Lleida (col·lectiva).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Lleida (individual).

1988

  • Sala d’Exposicions de la “Caixa d’Estalvis“, Tarragona (individual).
  • Galeria d’Art “Rusiñol“, Lleida (individual).
  • Galeria “L’Escala d’Art“, Sitges. Barcelona (col·lectiva).
  • Galeria d’Art “Rusiñol“, Lleida (col·lectiva).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana. Lleida (individual).
  • Galeria “L’Escala d’Art“, Sitges. Barcelona (individual).

1989

  • Sala d’Exposicions de “la Caixa“, Sant Llorenç de Morunys. Lleida (individual).
  • Galeria d’Art “Rusiñol”, Lleida (individual).
  • Galeria “L’Escala d’Art“, Sitges. Barcelona (col·lectiva).
  • Galeria d’Art “Rusiñol“, Lleida (col·lectiva).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Lleida (individual).
  • Galeria “L’Escala d’Art“, Sitges. Barcelona (individual).

1990

  • Sala d’Exposicions de “La Caixa“, Vielha. Lleida (individual).
  • Galeria d’Art “Rusiñol“, Lleida (individual).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Lleida (individual).
  • Galeria d’Art “Rusiñol“, Lleida (col·lectiva).

1991

  • Sala d’Art “Verdaguer “, Esplugues de Llobregat. Barcelona (individual).
  • Galeria d’Art “Rusiñol“, Lleida (individual).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Lleida (individual).
  • Galeria d’Art “Rusiñol“, Lleida (col·lectiva).

1992

  • Sala d’Art del “Conseil Regional Midi – Pyrénées “, Foix. França (col·lectiva).
  • Sala d’Art “Verdaguer “, Esplugues de Llobregat. Barcelona (col·lectiva).
  • Galeria d’Art “Rusiñol“, Lleida (individual).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Lleida (individual).
  • Galeria d’Art “Rusiñol“, Lleida (col·lectiva).
  • Sala d’Art “Verdaguer“, Esplugues de Llobregat. Barcelona (individual).

1993

  • Galeria d’Art “Rusiñol“, Lleida (individual).
  • Sala d’Exposicions Banca Catalana, Lleida (individual).
  • Galeria d’Art “Rusiñol“, Lleida (col·lectiva).
  • Sala d’Art “Verdaguer“, Esplugues de Llobregat. Barcelona (individual).

1994

  • Sala d’Exposicions “Hotel Montarto”, Baquèira – Beret. Lleida (individual).
  • Sala d’ Exposicions de l’Ajuntament de la Vall de Boí, Taüll. Lleida (individual).

1995

  • Sala d’exposicions de “La Caixa de Tarragona”, Lleida (individual).
  • A partir de l’any 1988 la seva obra queda esposada permanentment a la Galeria d’Art “Rusiñol ” de Lleida.

PREMSA / CRÍTIQUES D’ART:

Alarcón, ha treballat en una obra colorista d’àmplia paleta, amb pinzellada neta i dinàmica, en nombroses ocasions ha estat catalogat com a continuador de la pintura impressionista catalana. Destaca en les seves obres les transparències, reflexes, i l’ambient palpable de la natura”.

Josep Castellà “El Correo Catalan

La Vanguardia

“Un autèntic cas de fervor i tenacitat pictòrica és el d’en Josep Maria Alarcón, artista que té la ferma voluntat de superació, dominant la tècnica que es recolza en una interessant inspiració amb una maduresa envejable. Recull matisos amb ombres, llums, serenitat,…És el fruit d’una constant superació, de seguir un aspre camí, on l’artista ha renunciat a moltes coses, estilitzant la concreció pictòrica, reassumint una senzillesa de línies amb la forta personalitat de qui creu en el seu propi destí..”

Lope de Sosa Diari “La Manyana diari de Ponent

La seva obra parla per ell com el millor i més eloqüent llenguatge. Sap molt bé com donar profunditat, pau i infinit; que és una de les grans virtuts de qui es pren la tasca de reproduir i interpretar ambients. La pintura d’en Josep Maria Alarcón és minuciosa, suggerent i poètica …també té un cert sentit de l’ ordre dels valors de la composició, tot això ens porta a contemplar una obra envoltada d’una atmosfera de llums càlides, daurades unes vegades, i altres amb afirmacions en grisos”

  1. Manzano “Artes plásticas”

“Profund coneixedor de l’ofici pictòric, és l’artista que l’agrada recrear la vista de l’espectador d’una forma” serena i lluminosa”.

…Els resultats són sempre amables amb el cromatisme expressiu i plaent amb què enriqueix els detalls. Perfectes enquadraments i estilitzacions dels elements més significatius de cada tema, que configurin quadres de gran atractiu…”

Nivar, Diari “Ideal” de Granada

“…Josep Maria Alarcón és un dels artistes més representatius de Lleida amb projecció nacional. Ens mostra un estil amb gran sentit del color i una extensa riquesa cromàtica. La facilitat en el traç, la intensitat del color i la fidelitat a la bellesa de l’art, són les característiques que envolten la creació pictòrica d’aquest autor…”

Jesús Bometón “La Manyana diari de Ponent”

“…Aquest autor s’està consolidant com un gran creador, dotat de gran lluminositat en totes les seves obres,…ens demostra un alt domini de l’estètica del llenguatge del dibuix i de la composició, on l’artista ha traslladat a la seva paleta amb molta minuciositat una peculiar visió del color …”

Josep Castellà, “La Vanguardia”

“Altra vegada, l’artista lleidatà Josep Maria Alarcón ens ha tornar a sorprendre amb la seva obra: el romànic i la natura que fa servir de testimoni del seu talent artístic”.

… Amb gran dosificació de color i amb una apurada composició s’està solidificant com un gran creador”

RTVE

“Els que seguim pas a pas la vida artística lleidatana, ens crida poderosament l’atenció un grup de pintors que, salvant dificultats, treballin incansablement, no només es van formant en la seva trajectòria professional, sinó que estimulen, amb la seva tasca quotidiana. En aquest grup es troba Josep Maria Alarcón, pintor que il·lusionadament apassionadament va jalonant la seva creació amb obres cada vegada més solides. No és l’artista brillant que foguerada l’aire-foc de palla al vent- sobte veu apagar la seva flama. És un home que sap dels esforços, de la dedicació plena, dels sacrificis, que veu com creixen en qualitats humanes, fets que trasllada a la seva obra.

Perquè Josep Maria Alarcón -poeta dels pinzells- té ja un llarg camí fet, té feta la           petjada, el rastre. Pot i ha de seguir treballant, polint defectes, trencant motlles, buscant dins de si mateix tot allò que encara li falta per descobrir. És un home que, incògnita del seu futur fa entreveure ja una formació, sòlida, una trajectòria definida. És, per la seva obra i per la seva edat més esperança que realitat, amb tot el que té de magnífic i terrible que té la paraula. Esperar es crear i també creure; creure en el demà; en l’art, en la pintura i en Josep Maria Alarcón”.

Manuel Molina, (1982)

(“Exposició Institut d’Estudis Ilerdencs, Sala gòtica)

“Davant de la pintura de Josep Ma Alarcón ningú es queda impassible, a totes les persones afloren sentiments contradictoris, emocions, o sensacions que fan prejutjar l’obra d’una manera o altra, fins arribar a fer la comparativa amb els grans mestres. En algunes obres la inquietud s’apodera de l’espectador, amb la negror de la pintura i les creus tan ben col·locades que donen la sensació de foscor, de temor i perquè no, de mort exactament igual, què quan veiem el quadre “El Crit” de Munch, en aquest instant estem compartint el pànic que té el protagonista de l’obra, es a dir, que estem compartint l’horror que ens ha fet veure i sentir l’autor. Amb aquest tipus d’obra ens veiem submergits en el surrealisme.

Quan la inquietud esdevé pau, ens fa recordar a Picasso amb la seva obra “el colom de la pau” per la seva similitud al quadre dedicat al Temple Romà de Vic, en altres obres reflecteix la serenitat, la humilitat i fins a la tranquil·litat que només han sabut pintar els grans noms universals de la pintura. Amb aquest artista no sents indiferència per cap obres, totes tenen un missatge secret, esperant que cadascuns dels espectadors han de saber trobar i interpretar, encara que sigui d’una manera molt diferent al que ha pensat l’autor

Maria Köenig. Crítica d’Art”

 …Alarcón ha conreat sobretot en les seves primeres etapes la pintura a l’ oli mostrant fidel als cànons convencionals del paisatge de plein-air, i amb predilecció pels efectes produïts per la reflexió de la llum en l’aigua (rius, llacs, estanys) …

DICCIONARI RÀFOLS D’ARTISTES CONTEMPORANIS DE CATALUNYA I BALEARS ( tom II, pag. 119 )

 Josep Ma Alarcón durant els últims anys viatja amb freqüència a diversos païson comença a impregnar-se d’altres cultures i d’altres experimentacions. La seva admiració pel romànic i pel gòtic li fan traslladar diverses vegades a Milà i a la Llombardia, Roma i la resta d’Itàlia, on admira les meravelles vaticanes, l’arquitectura i els edificis més representatius d’aquests corrents artístics. Visita nombrosos monestirs, esglésies, castells, palaus relacionats amb el romànic espanyol.

Recorre Bèlgica, Àustria, França estudiant e investigant, i al final d’aquest recorregut es queda a viure una temporada llarga al Pirineu, observant i inspirant-se en les impressionants i meravelloses esglésies de les valls d’Aran i de Boí, on instal·la el seu estudi de pintura. D’aquesta manera pot estar en contacte amb la natura i sobretot amb l’art romànic del qual es confessa totalment enamorat

És en aquest punt en què la seva obra evoluciona radicalment cap a l’abstracció i el surrealisme, pintant no només l’essència, sinó que sent el que li demana el seu esperit, la seva ment, el seu entorn , la seva necessitat creativa . Se sent lliure, pintant el que li agrada, és com tornar a començar, però aquesta vegada ja tenint decidida la meta.

jma-perfil-bn-web--001.jpg


by Josep Maria Alarcón’s creative univers

His work is marked by his own iconography, the pictorial calligraphy, textures, letters and signs of his personal mythology.

His outline is enigmatic, but his style is unmistakable. A universe based on an emotional and holistic language that resides in the intimacy between the mind i the matèria. It determines this way, his dynamics, departing from methods and systems of analysis and from reflection critical, flexible and opened, with which there are valued and infer the paradigmatic characteristics of the milestones of the knowledge. His determined commitment, it addresses to the spectator to the reflection, l invites to passing along his own universe, to penetrating the symbolic gate that means the own work to accede to a dimension noumenica removed from the purely sensitive thing to rise up to the platonic level of the ideas, the intellect.

As for the importance of the symbol in the thought,  Alarcón, is such, that needs the direct implication of the spectator. It is more, the category of the symbolic thing, offers one of the elements of cohesion in his work. Alarcón’s reflection, he understands himself as aesthetic field in which the symbolic thing interacts with all other categories, ideas and concepts of the art, producing orders of mental perception superposed and interrelated of a transverse way.Here, once again, the symbolic thing becomes clear in his conceptualization compromised with the character gnoseológico of the art. As in the traditionalism, the symbol serves as instrument destined to know this secret reality.Art, reflection and aesthetics are inserted organically in the historical thing, in the cultural thing and in the anthropologic thing.The conscience of the historical progression is contemplated as something inseparable of the modernity, from an attitude in which the history is not read as past but in all the future.

BIOGRAPHICAL SUMMARY

JM Alarcón was born in 1958 in Granada. In the middle of 1978 it finished his career education and moved to Barcelona, later to Lleida, where he installed his study of painting.

BIOGRAPHICAL SUMMARY

1980-1996, he was the director of the School Fine Arts of Lleida

BIBLIOGRAPHY: Dictionary Ràfols, Contemporary Artists of Catalonia and Balearics. Artists, painters, engravers and contemporary sculptors of Lleida in the 20th century.

VIDEO DOCUMENTARY: ” ONE DAY ANYONE ” dedicated to Josep Maria Alarcón and realized by the journalist Judith Huerta (TVE) 1r. I reward Museum “PINELA”.

COLLECTIONS / MUSEUMS:

His Artwork present this one in The Museum Picasso of the Contemporary Art Center, CAC Mijas, Gálvez House Museum, in particular and public collections of Catalonia and Spain, as well as in other private roads of Philadelphia EE.UU, Serbia and Montenegro, Italy, France, Germany, Andorra, Holland, etc.

 

LAST EXHIBITIONS:

2018:

It SHOWS 17/17 Gallery Castle of the Remedy, Penelles. Lleida.
It SHOWS 17/17 Room Marries of Culture, Bellpuig. Lleida.

2017:

It SHOWS 17/17 Chamber of The Homilies of Organyà, of the Biblio Carles Morató.
MUSEUM NERETOI” Collective international, Italy.
it Shows 17/17 Collective. SS TT of Culture. Generality of Cat.
Museum Nereto (collective). Italy
MaterArt manifestacion pluricultural international. Matera (Italy)
AT SHEET BLAST Convento of Saint Agustin. Matera (Italy)
AT SHEET BLAST Palazzo Marchesale to Laterza (Italy).
NEUTRAL-ISM Centre Cultural of  Maracena, Grenada. (Collective)
NEUTRAL-ISM to Fiarte Churriana of the Vega, Grenada. (Collective)
HOW MUCH The ART SAYS ENOUGH Territorial Services of Culture. Generality of Catalonia. (Collective)


2016:
STREAM OF CONSCIOUSNESS” to the Palazzo of the Senato. Milan. Italy. (Collective)
ROMEXPO Villaggio dei Popoli. Stand Of Arte Italia Culture, Rome. Italy. (Collective)
NEUTRAL-ISM Mediolanum Museum to Padua. Italia. (Collective)
ARS MAGNA GENERALIS Ramón’s Centenarian VII Llull, Public Library of Lleida. Department of Culture of the Generality of Catalonia, Lleida.

2015:

“EYED OF ARTIST ” Presidency of the “UdL” (Lleida’s University)

“EX-LIBRIS” Museum of Contemporary Art Galvez House Museum. Macharaviaya.

“ELBA, The Napoleon Experience “. Room of Art MURAT. Bari, Italy

EX-LIBRIS” – “UNIVERSIA” Museum of the Center of Contemporary Art CAC Mijas, Malaga.

2014:

“EX-LIBRIS” –“UNIVERSIA” Museum of the Center of Contemporary Art CAC Mijas, Malaga.

“IREWARD “ Antica Costa in ” 27 º international Contest of Trivero, Biella. Italy

“ILTIRTA Tribute to J M Alarcón in Regional Center Lleidatà, Barcelona.

2013:

“EX-LIBRIS” NEW YORK “ Tribute  to Picasso ”

“PEDRA, ART I CULTURE “ Centres Dry D’Interpretació de la Pedra, Torrebesses, Lleida

“TRIBUTE TO PICASSO “ Galleries Crisolart, New York-Bcn. Barcelona.

“TEMPS D’HUMANISME ” the IInd, Centres of Culture comtemporània of Pardinyes, Lleida.

2012:

“ROMANICUM” Gallery of Art Coma Estadella, of Lleida.

“TEMPS D’HUMANISME “, to the Gallery of Art of Sant Joan, Lleida.

“INTER-ART” Gallery “Vila d’Art”, Viladrau, Girona.

2011:

GRAPHICUM” Gallery “Vila d’Art”, Viladrau, Girona.

“OXIDUM” Center of Barbastro’s Congresses, Huesca.”AIGUA I FOC ” Gallery of Art San Vicente, San Vicente of Raspeig, Alicante.

“EGO SUM LUX MUNDI “ House of the Countess Torre-Isabel, Motril, Granada. – I saw National Contest Muz – Martínez San Vicente of the Raspeig, Alicante.-

IV Winter National Contest Ramon Portillo of  Granada.

The IInd Winter lounge of Painting and Sculpture, organized by the Spanish Association of Painters and Sculptors. House of the Culture “Creek of the honey “, Benalmádena Málaga

2010:

“PINTURES” Gallery of Art Uzupi. San Feliu de Guíxols, Girona Gallery of Art “Uzupi”. San Feliu de Guíxols Girona Gallery of Art “Uzupi”. San Feliu de Guíxols. Girona

in 1980 celebrated his first exhibition and since then till now it has realized more than one hundred.

________________________________

Español:

ALARCÓN, Josep María.

  • mail: josepmariaalarcon@gmail.com
  • Informalismo abstracto, matérico

RESUMEN BIOGRÁFICO

1980-1996, fue codirector de la Escola del C. Belles. Arts de Lleida.

COLECCIONES /MUSEOS:

  • Su obra ésta presente en colecciones particulares y públicas de Cataluña y España, así como en
    otras privadas de Filadelfia (EEUU), la antigua Yugoslavia (Serbia y Montenegro), Italia, Francia, Alemania, Andorra,
    Holanda, etc.

▶ Museo Picasso “CAC Mijas Museum”

▶ Museo Macharaviaya, “Gálvez House Museum”

▶ Fondo de Arte Instituto de Estudios Ilerdenses de Lleida

▶ Fundación Esclerosis Múltiple- Lleida, Hospital de dia “Miquel Martí i Pol”

▶ Museo de la Noguera, Balaguer, Lleida− Diputación de Lleida
▶ Fondo de Arte de “La Caixa” (Lleida ,Viella)
▶ Colección Banca Catalana Lleida
▶ Ayuntamiento de Fraga (Huesca)
▶ Fondo de Arte del Banco de Bilbao, Huesca
▶ Colección particular de la Galería Sánchez (Granada)
▶ Pinacoteca del Banco BBVA
▶ Fondo de Arte de Caja Madrid, Zaragoza
▶ Colección privada del Colegio de Ingenieros Agrónomos de Lleida
▶ Colección de la Caixa de Ahorros Provincial de Tarragona
▶ Fundación Esclerosis Múltiple- Lleida, Centre Miquel Martí i Pol
▶ Col·legi de Aparelladors de Lleida.

 

BIBLIOGRAFÍA:

· Diccionario “RÀFOLS” de Artistas Contemporáneos de Cataluña y Baleares (1987)          Tomo II. Ed. M.C. Ballester ISBN 84-86719-01-1.
Obra completa: ISBN 84-398-2897-7

· Diccionario de pintores, escultores, grabadores y dibujantes: el arte en la
Lleida del siglo XX. 1ª ed. Labrador, 2003. ISBN 84-7935-998-6.

“Pardinyes, el barri darrera l’estació”.1989 Editorial: R-RiberaISBN: 978-84-86999-09-4

 VIDEO – DOCUMENTAL:
“UN DÍA QUALSEVOL” Dedicado a Josep María Alarcón, realizado por la periodista Judith Huerta de TVE. 1er. Pulse Museo “Pinela”,  Conques. (1992)
CONFERENCIAS:

“EMPRENDEDURÍA”. Arte e Inteligencia Visual.   “Aula Magna” de la Universitat de Lleida (2014) Ciclo de Conferencias y talleres Organizados por J. C. Internacional de Lleida.

“ITINERIS”, del figurativo al abstracto”.Galería Vila d’Art. Viladrau. (2011)

ÚLTIMAS EXPOSICIONES:

2018:

“MOSTRA 17/17” Sala de expo. del Castillo de Remei, Penelles. Lleida.
“MOSTRA 17/17” Casa de Cultura, Bellpuig. Lleida. (Colectiva)
2017:

“MOSTRA 17/17” Salón de “Les Homilías de Organyà” de la Biblioteca Carles Morató.
“MUSEU NERETO” Colectiva internacional, Nereto, Italia.
2017:

“Mostra 17/17” Colectiva. SS TT de Cultura. Generalitat de Cat.
Museo Nereto (colectiva). Italia
“MaterArt” “Mnifestazioni pluricultural internacional”. Matera (Italia)
“AT FULL BLAST” Convento di Sant’ Agostino. Matera (Italia)
“AT FULL BLAST” Palazzo Marchesale, a Laterza (Italia).
“NEUTRAL-ISM” Centro Cultural de  Maracena, Granada. (colectiva)
“NEUTRAL-ISM”. Fiarte Churriana de la Vega, Granada. (colectiva)
“Quan L’Art diu Prou” Servicios Territoriales de Cultura. Generalitat de Catalunya. (Colectiva)

2016:

  • “ARS MAGNA” VII Centenario Ramon Llull, Dto. Cultura Generalitat de Catalunya, Lleida.
  • “El FOC DEL MÓN “(El fuego del Mundo) Colectiva. Galería Arts de Ponent, Lleida
  • “POMPEYA, LA IRA DE VULCANO” Galería de los Servicios Territoriales de Cultura. Generalidad de Cataluña en Lleida.
  • “MUESTRA DE ARTE:” 50 Aniversario del Colegio Público de Pardiñas ”
    2015:
  • “IV edición de los Premios Leridanos, J. C. internacional
  • “AMB ULLS DE PINTOR”  Rectorado de la “UdL” (Universidad de Lleida)
  • “EX-LIBRIS”    Museo de Arte Contemporáneo Galvez House Museum. Macharaviaya.
  • “ELBA, The Napoleón Experience”. Sala de Arte MURAT. Bari, Italia
  • “EX-LIBRIS”- “UNIVERSIA” Museo del Centro de Arte Contemporáneo CACMijas, Málaga.

2014:

  • “EX-LIBRIS”- “UNIVERSIA” Museo del Centro de Arte Contemporáneo CACMijas, Málaga.
  • PREMIO “Antica Costa en el “27º Concurso internacional de Trivero, Biella. Italia
  • “ILTIRTA” Centro Comarcal Lleidatà, Barcelona.

2013:

  • “EX-LIBRIS” New York,  “Tribute to Picasso
  • “PEDRA, ART I CULTURA” Centre d’Interpretació de la Pedra Seca, Torrebesses, Lleida
  • “TRIBUTE TO PICASSO” Galleries Crisolart, New York-Bcn. Barcelona.
  • “TEMPS D’HUMANISME” II, Centre de Cultura comtemporània de Pardinyes, Lleida.

2012:

  • “ROMANICUM” Sala Coma Estadella, Colegio de aparejadores de Lleida.
  • “TEMPS D’HUMANISME”, a la Sala d’Exposicions de Sant Joan, Lleida.
  • “INTER-ART” Galería “Vila d’Art”, Viladrau, Girona , (individual)

2011:

  • “GRAPHICUM” Galería “Vila d’Art”, Viladrau, Girona (individual).
  • “OXIDUM” Centro de Congresos de Barbastro, Huesca. (colectiva).
  • “AIGUA I FOC”Galería de Arte San Vicente, San Vicente de Raspeig, Alicante (colectiva).
  • “EGO SUM LUX MUNDI” Casa de la Condesa Torre-Isabel, Motril, Granada (colectiva).
  • -VI Certamen Nacional Muz – Martínez San Vicente del Raspeig, Alicante.
  • -IV Certamen Nacional Ramón Portillo de Motril, Granada.
  • II Salón de Invierno de Pintura y Escultura, organizado por la
  • Asociación Española de Pintores y Escultores. Casa de la
    Cultura “Arroyo de la Miel”, Benalmádena Málaga (colectiva).

2010:

  • “PINTURES” Galería de Arte Uzupi. San Feliu de Guíxols, Girona (individual)
    Galería de Arte “Uzupi”. San Feliu de Guíxols Girona
    (colectiva de Semana Santa).
  • Galería de Arte “Uzupi”. San Feliu de Guíxols. Girona (colectiva de Nadal)

…En 1980 celebró su primera exposición y desde entonces hasta ahora ha realizado más de un centenar.

CURRICULUM

Josep María ALARCÓN

1958-nació en Jérez del Marquesado, Granada
1980-1996, fue codirector de la Escola de Belles.Arts de Lleida.
Su Obra está presente en colecciones privadas y publicas de
Cataluña, España, EE.UU. Francia, Holanda, Italia, Servia, Alemania, Andorra etc..
1973 La Junta Rectora de la I. S. Virgen de les Nieves de Granada le otorga un premio en pintura
1974 – 1976 Colabora en el diseño y en la ilustración de la revista “Forja”
1978 Se traslada a vivir a Lleida donde instaló su estudio de pintura
1980 Desde 1980 hasta el 1996, ha ejercido de profesor de dibujo y pintura a la Escuela del “Circulo de Bellas
Artes” de Lleida, donde también ha sido co-director del  centro.
1981 Participa con el Ayuntamiento de Lleida en la ilustración de la revista “Viure”
1982 Forma parte del jurado en diversos concursos de pintura organizados por diferentes firmas comerciales de ámbito
nacional e internacional
1983 Es nombrado miembro del jurado del “XVII Concurso Nacional de Dibujo Infantil” sobre circulación vial, organizado
por la Dirección General de Tráfico (Ministerio del Interior, España)
Forma parte del jurado de pintura rápida de Lleida, organizado por el Círculo de Bellas Artes

Representa al “Circulo de Bellas Artes” como jurado al concurso de pintura rápida de la “Feria Nacional Agrícola de SanMiguel” de Lleida

1988 Realiza el cártel de carnaval del año 1988 por encargo de la Regidoría de Cultura del Ayuntamiento de Lleida
1993 Realiza el diseño del logo de la Asociación del Común Vecinos de Taüll (Ascoveta).
1998/ 2001 Miembro del Jurado del Concurso de Pintura Rápida. Alpicat, Lleida.
2011 Participa en las Jornadas sobre restauración y conservación de Patrimonio al “Centro de Restauración de Bienes
Muebles” de la Generalitat de Catalunya
2012 Participa en el IIo Salón de Invierno de Pintura y Escultura, organizado por la Asociación Española de Pintores y
Escultores. Casa de la Cultura “Arroyo de la Miel”, Benalmádena. (Málaga)

EXPOSICIONES:
1980− Sala de Exposiciones de “la Caixa”, Lleida (primera expo. individual)

− Sala de Exposiciones del Centro de Iniciativas Culturales de Fraga, Huesca (individual)
1981
− Sala de Exposiciones de Banca Catalana, Lleida (individual)
− Claustro del Instituto de Estudios Ilerdenses, Lleida (colectiva)
− Sala de Exposiciones Banca Catalana, Tàrrega, Lleida (individual)
− Centro Social “El Cachirulo” de Zaragoza (colectiva)

1982
− Sala de Exposiciones Banca Catalana, Lleida (individual)
− Sala de Exposiciones del Ayuntamiento de Balaguer, Lleida, (individual)
− Galería de Arte Queralt. Montblanc, Tarragona (individual)
− Sala de Exposiciones del Colegio de Ingenieros de Lleida, (individual)
− Sala Gótica del Instituto de Estudios Ilerdenses, Lleida . (individual)
−1a Muestra de Arte de la Feria de San Miguel. Lleida . (colectiva)
− Sala de Exposiciones Banca Catalana, Lleida (individual)
− Sala de Exposiciones Banca Catalana, Tàrrega, Lleida (individual)

1983
− Sala de Exposiciones del Ayuntamiento de Balaguer, Lleida . (individual)
− Sala de Exposiciones del Colegio de Ingenieros de Lleida, . Lleida (individual)
− Sala Gótica del Instituto de Estudios Ilerdenses, Lleida (colectiva)
− Sala de Exposiciones de “la Caixa”. Viella, Lleida (individual)
− Sala de Exposiciones del Banco de Bilbao, Huesca (individual)
− VIIè Certamen de Pintura Catalano – Balear Banco Bilbao- .Vizcaya, Barcelona (colectiva).
− Sala de Exposiciones Banca Catalana. Lleida (colectiva).
− Sala de Exposiciones Banca Catalana de Tàrrega, Lleida .(individual)
− Sala de Exposiciones Banca Catalana, Lleida (individual)
− Sala de Exposiciones de Iniciativas y Turismo. Tarragona, (individual)

1984
− Sala de Exposiciones del Ayuntamiento de Balaguer. Lleida ( individual)
− Sala de Exposiciones “Vilaltella”, Circulo de Bellas Artes de Lleida (individual)
− Galería de Arte”Sánchez”. Granada (individual)
− Galería de Arte de la Caixa de Ahorros Provincial Tarragona (individual)
− Sala de Exposiciones de “la Caixa”. Viella, Lleida (individual)
− Sala de Exposiciones Banca Catalana .Tàrrega, Lleida (individual)
− Sala de Exposiciones Banca Catalana. Lleida (individual)
− Galería de Arte “Caja Madrid”, Zaragoza (individual)

1985
− Sala de Exposiciones Banco de Bilbao. Huesca (individual)
− Galería “Porxos” Almacellas, Lleida (individual)
− Galería de Arte del Banco de Bilbao. Igualada, Barcelona (individual)
− Sala de Arte Municipal. Lloret de Mar, Girona (individual)
− Sala de Exposiciones Banca Catalana .Tàrrega, Lleida (individual)
− Sala de Exposiciones Banca Catalana. Lleida (individual).

1986
− Sala de Exposiciones de la Caixa de Ahorros Provincial. Tarragona (individual)
− Galería “L’Escala d’Art”. Sitges, Barcelona (individual)
− Galería de Art del Banco de Bilbao. Igualada, Barcelona (individual)
− Galería “L’Escala d’Art”. Sitges, Barcelona (colectiva)
− Sala de Exposiciones Banca Catalana. Lleida (individual)

1987
− Sala de Exposiciones Banca Catalana. Lleida (colectiva)
− Galería de Arte “Rusiñol”. Lleida (individual)
− Galería “L’Escala d’Art”. Sitges, Barcelona (individual)
− Galería de Arte del Banco de Bilbao. Igualada, Barcelona (individual)
− Galería “L’Escala d’Art”. Sitges, Barcelona (colectiva)
− Galería de Arte “Rusiñol”. Lleida (colectiva).
− Sala de Exposiciones Banca Catalana. Lleida (individual)

1988
− Sala de Exposiciones de la “Caixa de Ahorros”. Tarragona (individual)
− Galería de Arte “Rusiñol”. Lleida (individual)
− Galería “L’Escala d’Art”. Sitges, Barcelona (colectiva)
− Galería de Arte “Rusiñol”. Lleida (colectiva)
− Sala de Exposiciones Banca Catalana. Lleida (individual)
− Galería “L’Escala d’Art”. Sitges, Barcelona (individual)

1989
− Sala de Exposiciones de “la Caixa”. San Llorenç de Morunys, Lleida (individual)
− Galería de Arte “Rusiñol”. Lleida (individual)
− Galería “L’Escala d’Art”. Sitges. Barcelona (colectiva)
− Galería de Arte “Rusiñol”. Lleida (colectiva).
− Sala de Exposiciones Banca Catalana. Lleida
− Galería “L’Escala d’Art”. Sitges. Barcelona (individual)
1990
− Sala de Exposiciones de “la Caixa ”.Viella, Lleida (individual)
− Galería de Arte “Rusiñol”, Lleida (individual)
− Sala de Exposiciones Banca Catalana, Lleida (individual)
− Galería d’Art “Rusiñol”, Lleida (colectiva)
1991
− Sala de Arte “Verdaguer”. Esplugues de Llobregat, Barcelona (individual)
− Galería de Arte “Rusiñol”, Lleida (individual)
− Sala de Exposiciones Banca Catalana, Lleida (individual)
− Galería d’Art “Rusiñol”, Lleida (colectiva)
1992
− Sala de Art del “Consell Regional Midi-Pyrenèes”. Foix, Francia (colectiva)
− Sala de Arte “Verdaguer”. Esplugues de Llobregat, Barcelona (colectiva)
− Galería de Arte “Rusiñol”, Lleida (individual)
− Sala de Exposiciones Banca Catalana, Lleida (individual
− Galería de Arte “Rusiñol”, Lleida (colectiva)
− Sala de Arte “Verdaguer”, Esplugues de Llobregat, Barcelona (individual)
1993
− Galería de Arte “Rusiñol”, Lleida (individual)
− Sala de Exposiciones Banca Catalana, Lleida (individual)
− Galería de Arte “Rusiñol”. Lleida (colectiva)
− Sala de Arte “Verdaguer”, Esplugues de Llobregat, Barcelona (individual)
1994
− Sala de Exposiciones Hotel Montarto, Baquèira-Beret, Lleida (individual)
− Sala de Exposiciones del Ayuntamiento del Valle de Boí, Taüll, Lleida (individual)
A partir del año 1988 su obra está exhibe permanentemente en la Galería de Arte “Rusiñol” de Lleida
2010 Galería de Arte “Uzupi”. San Feliu de Guíxols, Girona (individual)
Galería de Arte “Uzupi”. San Feliu de Guíxols. Girona (colectiva de Nadal)
Galería de Arte Uzupi. San Feliu de Guíxols. Girona (colectiva)
Galería de Arte “Uzupi”. San Feliu de Guíxols Girona (colectiva de Semana Santa).
2011 Galería “Vila d’Art”, Viladrau, Girona (individual).
Centro de Congresos de Barbastro, Huesca. (colectiva).
Galería de Arte San Vicente, San Vicente de Raspeig, Alicante (colectiva).
Casa de la Condesa Torre-Isabel, Motril, Granada (colectiva).
Seleccionado VI Certamen Nacional Muz – Martínez San Vicente del Raspeig, Alicante.
Seleccionado IV Certamen Nacional Ramón Portillo de Motril, Granada.
II Salón de Invierno de Pintura y Escultura, organizado por la Asociación Española de Pintores y Escultores. Casa de la
Cultura “Arroyo de la Miel”, Benalmádena Málaga (colectiva).
“Κλόη” “Cloe, Aigua i Foc” MEDIDAS: 24 X 24 cms Técnica: Mixt
“Δάφνις” “Dafnis, Terra i Foc”
Obra seleccionadaVI CERTAMEN NACIONAL MUZ –MARTINEZ GALERIA DE ARTE SAN VICENTE

CRITICAS DE ARTE:

“Alarcón, ha trabajado en una obra colorista de amplia paleta, con pincelada neta y suelta, en numerosas ocasiones ha estado catalogado como continuador de la pintura impresionista catalana. Destaca en sus obras las transparencias, reflejos, y el ambiente palpable de la naturaleza.”

Josep Castellá “El Correo Catalán” “La Vanguardia”

“Un auténtico caso de fervor y tenacidad pictórica es el de Josep Ma Alarcón, artista que tiene la firme voluntad de superación, dominando la técnica que se apoya en una interesante inspiración con una madurez envidiable. Recoge matices con sombras, luces, serenidad,… Es el fruto de una constante superación, de seguir un áspero camino, donde el artista ha renunciado a muchas cosas, estilizando la concreción pictórica, reasumiendo una sencillez de líneas con la fuerte personalidad de quien cree en su propi destino.”

Lope de Sosa Diario La Mañana …

“Su obra habla por él como el mejor y más elocuente lenguaje. Sabe muy bien como dar profundidad, paz e infinito, que es una de les grandes virtudes de quien se toma la tarea de reproducir e interpretar ambientes. La pintura de Josep Ma Alarcón es minuciosa, sugerente y
poética…….también tiene un cierto sentido del orden de los valores de la composición, todo eso nos lleva a contemplar una obra rodeada de una atmosfera de luces cálidas, doradas unas veces, y otras con afirmaciones en grises.”

F.Manzano

“Profundo conocedor del oficio pictórico, es el artista que le gusta recrear la vista del espectador de una forma “serena y luminosa”. Los resultados son siempre amables con el cromatismo expresivo y placiente con el que enriquece los detalles. Perfectos encuadres y estilizaciones de los elementos más significativos de cada tema, que configuren cuadros de gran atractivo.”

Nivar. “..Josep Ma .Alarcón es un de los artistas más representativos de Lleida con proyección nacional. Nos muestra un estilo con gran sentido del color y una extensa riqueza cromática. La facilitad en el trazo, la intensidad del color y la fidelidad a la belleza del arte, son les características que envuelven la creación pictórica de este artista…”
Jesús Bometón

“…Se está afianzando como un gran pintor, dotado de gran luminosidad en todas sus obras… Nos demuestra un alto dominio del dibujo y de la composición donde el autor ha trasladado a su paleta mucha minuciosidad con una peculiar visión del color…”

Josep Castellá «LA VANGUARDIA»

“Una vez más el artista leridano Josep Ma Alarcón nos ha sorprendido con su obra, el románico y la naturaleza que hace servir de testimonio del su talento artístico.

… Con gran dosificación de color y con una apurada composición se está solidificando como un gran artista”-RTVE

“Los que seguimos paso a paso la vida artística leridana, nos llama poderosamente la atención un grupo de pintores que, salvando dificultades, trabajan incansablemente, no solamente se van formando en su trayectoria profesional, sino que estimulan, con su quehacer cotidiano. En este grupo se encuentra Josep Ma Alarcón, pintor que ilusionadamente apasionadamente, va jalonando su creación con obras cada vez más solides. No es el artista brillante que fogarada al aire – fuego de paja al viento – pronto ve apagar su llama. Es un hombre que sabe de los esfuerzos, de la dedicación plena, de los sacrificios, que ve cómo crecen en cualidades humanas, hechos que traslada a su obra.
Porque Josep Ma Alarcón – poeta de los pinceles – tiene ya un largo camino hecho, tiene hecha la huella, el rastro. Puede y debe seguir trabajando, puliendo defectos, rompiendo moldes, buscando dentro de sí mismo todo aquello que aun le falta por descubrir. Es un hombre que, incógnita de su futuro hace entrever ya una formación, solida, una trayectoria definida. Es, per su obra y por su edad más
esperanza que realidad, con todo lo que tiene de magnífico y tremendo que tiene la palabra.Esperar es crear y también creer. Creer en el mañana, en el arte, en la pintura y en Josep Ma Alarcón.”

MANUEL MOLINA, 1982 SALA GOTICA
(“Exposición Instituto de Estudios Ilerdenses”)

“Ante de la pintura de Josep Ma Alarcón nadie se queda impasible, en todas las personas afloran sentimientos contradictorios, emociones, o sensaciones que hacen prejuzgar la obra de una manera u otra, hasta llegar a hacer la comparativa con los grandes maestros. En algunas obras la inquietud se apodera del espectador, con la negror de la pintura i las cruces tan bien colocadas que dan la sensación de obscuridad, de temor y porqué no, de muerte exactamente igual, que cuando vemos el cuadro “El Grito” de Munch, en ese instante estamos compartiendo el pánico que tiene el protagonista de la obra, es decir que estamos compartiendo el horror que nos ha hecho ver y sentir el autor. Con este tipo de obra nos vemos sumergidos en el expresionismo. Cuando la inquietud se convierte en paz, nos hace recordar a Picasso con su obra “la paloma de la paz” por su similitud en el cuadro dedicado al Templo romano de Vic. En otras obras refleja la serenidad, la humildad y hasta la tranquilidad que solo han sabido pintar los grandes nombres universales de la pintura . Con este artista no sientes indiferencia por ninguna obra, todas tienen un mensaje secreto, esperando que cada uno de los espectadores han de saber encontrar e interpretar, aunque sea de una manera muy diferente a la que ha proyectado el autor.

María Köenig Crítica de Arte“

… Alarcón ha cultivado sobre todo en sus primeras etapas la pintura al oleo mostrándose fiel a los cánones convencionales del paisaje de plein-air, y con predilección por los efectos producidos por la reflexión de la luz en el agua (ríos, lagos, estanques)…

DICCIONARIO RÀFOLS DE ARTISTAS CONTEMPORANEOS DE CATALUNYA Y BALEARES (tomo II, pag. 119)

Josep Ma Alarcón durante los últimos años viaja con frecuencia a diversas partes de Europa donde comienza a impregnarse de otras culturas y de otras experimentaciones. Su admiración por el románico y el gótico le hacen trasladarse diversas veces a Milán y a la Lombardía, Roma y el resto de Italia, donde admira las maravillas vaticanas, la arquitectura y los edificios más representativos de estas corrientes artísticas Visita numerosos monasterios, iglesias, castillos, palacios relacionados con el románico español.
Recorre Bélgica, Austria, Francia estudiando e investigando, y al final de este recorrido se queda a vivir una temporada larga al Pirineo, observando e inspirándose en las impresionantes y maravillosas iglesias de los valles de Arán y de Boí, donde instala su estudio de pintura. De esta manera puede estar en contacto con la naturaleza y sobre todo con el arte románico del que se confiesa totalmente enamorado
Es en este punto en que su obra evoluciona radicalmente hacia la abstracción y el surrealismo, pintando no solamente la esencia, sino que siente lo que le pide su espíritu, su mente, su entorno, su necesidad creativa. Se siente libre, pintando lo que le gusta, es como volver a empezar, pero esta vez ya teniendo decidida la meta.

Anuncios

2 comments

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s